Hogyan küzdjünk meg a meddőség lelki nehézségeivel?

 

A meddőséggel való megküzdés mindenkit nagy próbatétel elé állít. A nem kívánt gyermektelenség problémája, a néhol reményteli, néhol fájdalmas várakozás lelkileg nyomasztó. Ez olyan lelki megterhelést okoz, amelynek nyomában szorongás, kudarc érzés járhat és a saját testbe vetett hit is meginoghat. Tovább rontja a helyzetet, hogy nehéz másokkkal a gyermektelenségről beszélni, fájdalmunkat, átélt sikertelenségünket bevállalni. Ahhoz sem vagyunk hozzászokva, hogy ilyen negatív érzéseket ossszunk meg barátainkkal, családtagjainkkal. A magunkban tartott negatív érzések pedig felgyülhetnek bennünk és meg is betegíthetnek. Ebben a lehangolt, szorongó, néha sajnos depressziós állapotban pedig még nehezebbé válik a fogantatás.

 

 

sírás a meddőséggel való megküzdé A meddőséggel való megküzdés s  r  s 261x300

 

A terméketlenség lelki megterhelése

 

Hogyan dolgozzunk, ha a terméketlenség lelki megterhelése egyre jobban nyomaszt bennünket. Egyedül érezzük magunkat és lassan már a párunkkal sem tudunk baba-kérdésről beszélni?

Mi a teendő?

A meddőséggel való megküzdés tárházából összeszedtünk néhány kézzelfogható ötletet, módszert. Mindenki találhat közöttük néhányat, amely segít megküzdeni az időszakos teméketlenség lelki terheivel:

  1. Elsőként ismerjük fel, hogy a reprodukciós probléma megterhelő életesemény, amely traumával, lelki nehézséggel és csalódással járhat. A szembenézés az első lépés a megküzdés útján. A meddőséggel járó stressz és rossz érzések érthetőek és jogosak, ezek elfogadása könnyíti a lelki feldolgozást.
  2. Ne hibáztassuk magunkat! Állítsunk le minden felmerülő haragos gondolatot, ami önmagunkat, korábbi döntéseinket, tetteinket vagy életmódunkat teszi felelőssé. Ez csak ördögi kört indít bennünk, bűntudatot, szorongást aktivál és legfőképp: semennyire nem segít minket. Amikor ilyesmi eszünkbe jut, tereljük gondolatinkat a „most”-ra, azaz arra, hogy most és holnap mit lehet tenni annak érdekében, hogy gyermekünk legyen.
  3. Kössünk szövetséget partnerünkkel! Az európai focilázzal egyidőben mi is koncentráljunk a csapatjátékra! Ne gondoljuk azonban azt, hogy Ő pontosan azt éli át, mint amit mi, sőt, pont az adja közös csapatunk erejét, hogy másképpen reagálunk, mások az erősségeink – használjuk ki ezt! Együtt, egységben sokkal teherbíróbbak vagyunk.
  4. Tanuljunk! Olvassunk, képezzük magunkat a témában, kérdezzünk bátran az orvostól, más pároktól, akik hasonló problémával küzdöttek/küzdenek. Ahhoz, hogy helyes döntéseket hozhassunk, információra van szükségünk. Az orvostudomány és a pszichológia folyamatos fejlődése újabb és újabb megoldási lehetőségeket dolgoz ki, érdemes hát naprakésznek lenni.
  5. Kérjünk segítséget! Forduljunk szakemberhez, sorstársakhoz! Azok, akik a probléma önmagukba fojtása helyett mások segítő figyelmét kérik, igyekeznek szembenézni a nehézséggel, sokkal gyorsabb eredményre számíthatnak és közben kevesebb lelki fájdalommal kell megbirkózniuk. A szégyen és elszigetelődés helyett válasszuk a közösségben rejlő erőt, osszuk meg a velünk hasonló helyzetben lévőkkel a történetünket és hallgassunk meg másokat. Már az nagy segítség, hogy nem vagyunk egyedül ezzel a problémával és jó mintával szolgálhat mások viselkedése, illetve remek ötlettel egy-egy tapasztalat, tanács. A GyereBaba Programban olyan párokkal lehet találkozni, akik hasonló cipőben járnak, ezért sokkal könneybb megosztani vivódásainkat és örömeinket velük.
  6. Engedjük meg magunknak, hogy nemet mondjunk a legközelebbi kisbabás programra. Nem kötelező a babaváró bulin a könnyeinkkel küzdeni, nyugodtan küldhetünk e helyett egy ajándékutalványt és képeslapot a kismamának, tudatva ezzel, hogy ha nem is személyesen, de osztozunk az örömében.
  7. Keressünk egyensúlyt az optimizmus és a realitás között! A pozitív hozzáállás elengedhetetlen: látnunk kell magunk előtt a vágyott célt és szinte éreznünk a megvalósulás örömét. Azonban arra ügyeljünk, hogy a reményteliség legyen összhangban a valósággal, hiszen az irreális vágyak önmagukban hordozzák a csalódást. A meddőség miatt kezelt párok nem mindegyikének születik biológiai úton gyermeke. A realitás talján maradva jobb megoldásokra jutunk és a lehetőségek szélesebb körét vehetjük észre.
  8. Humorral, nyaralással, boldogsággal töltekezzünk! Aludjunk, együnk, nevessünk, szerelmeskedjünk jókat, használjuk ki a pillanatot és ragadjuk meg az alkalmat, hogy eddig halogatott vágyainkat beteljesítsük. Tanuljunk meg táncolni, festeni, búvárkodni… utazzunk el valahova, ahova régen szeretnénk, tehát élvezzük bátran az életet!.f57d3923d3988d10878162305aa4021c a meddőséggel való megküzdé A meddőséggel való megküzdés f57d3923d3988d10878162305aa4021c 200x300

Ha egyedül nehéz

Ha egyedül nehéz nekikezdeni a változtatásoknak, gyere te is el a GyereBaba Program valamelyik tanfolyamára. Megélheted, milyen jó érzés megosztani gondolataidat, érzéseidet másokkal és mennyire jó meghallgatni, milyen tapasztalataik vannak a régóta babára váró pároknak. A meddőséggel való megküzdés csak egyik pozitív hozadéka a tanfolyamnak.  Jelentkezz a csoportra az alábbi gomb megnyomásával.