Az alvás fontosabb, mint hinnéd

Bevezetőül egy kis statisztika, ami megvilágítja, hogyan függ össze az alvás a termékenységgel. A kevés alvás (napi öt óra) csökkenti a férfiak tesztoszteron szintjét, fáradtságot okoz és a szexuális vágyat is lecsökkenti. A nők esetében a napi hat óránál kevesebbet alvók FHS (follikulus stimuláló hormon) szintje 20 %-al csökken. A váltott műszakban dolgozó nők között pedig az infertilitás veszélye  80%-al magasabb. Az alvás és a termëkenység kapcsolatát két cikkre bontottuk. Nézzük először is, mi történik szervezetünkben alváskor és milyen folyamatok szükségesek äz egészség fenntartására.

Az alvás élettani szerepe

Ahhoz, hogy megértsük, miért is fontos a rendszeres alvás és hogy milyen károkat okozhat az alváshiány, fontos ismernünk az alvás élettani szerepét.  Belső óránkat nemcsak a fény befolyásolja, hanem a tobozmirigy (hypofizis) által termelt melatonin is. Az endokrin, azaz a zsigeri rendszer a hypothalamusz alatt elhelyezkedő hypofízis segítségével szabályozza alvásunkat. Ez a hormon többek között hatással van a szívritmusra, ha pl. nincs elegendő belőle, akkor a vérnyomás  megemelkedik, amely segíti az ébredést.  A reggeli fény „üzenetet küld” a tobozmirigynek, hogy csökkentse a melatonin mennyiségét, sötétségben pedig ellenkezőleg: a fény hiánya a tobozmirigy stimulálásával növeli a melatonin termelését, ez pedig elősegíti az elalvást.

A tobozmirigy sok belső szervünket irányítja: pl. a petefészket és a heréket: e mirigyben termelődnek a nemre jellemző nemi hormonok, nőkben az ösztrogén, progeszteron, férfiakban a tesztoszteron. Ezek alakítják ki a másodlagos nemi jellegeket, hozzák létre a női ciklust és teszik lehetővé a szaporodást. Ebből is látszik, hogy ugyanazon mirigy egyszerre felelős az alvás minőségéért, mennyiségéért és a nemi hormonjaink termeléséért is. Tehát ha megbillen az egyensúly az egyik rendszerben, az befolyásolja a többit is.

Aludjunk rá egyet! Avagy az alvás jótékony hatása

A testi, lelki egyensúlyunk záloga a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás. Néhány példával illusztráljuk az alvás jótékony hatását.az alvás és a termékenység Az alvás és a termékenység alvo baba

-A meglelő hosszúságú és minőségű alvás hozadéka az élesebb emlékezet, a jobb problémamegoldás, a fokozottabb koncentrációs képesség, azaz a jobb teljesítmény.

-Az este olvasottak olyan agyi területekre helyeződnek át a mély alvás, a NREM (Non-Rapid Eye Movement) alatt, amelyek a hosszú távú emlékezetért felelősek. Így emlékszünk jobban az olvasottakra.

-Aktivizálódik a paraszimpatikus idegrendszer, amely az ellazulásért, regenerálódásért felel. Ilyenkor a pulzus és vérnyomás lecsökken, az immunrendszer regenerálódik.

-Az agyban napközben felszaporodott „salakanyagokat” a mély álom kitisztítja. Ezért ébredünk frissen egy jó alvás után.

-Az „aludjunk rá egyet” népi bölcsességet a kutatók igazolták: az agy vizsgálatánál nyomon tudták követni, hogyan oldja meg a feladatokat az agy az ún. REM szakaszban. Akik viszont keveset alszanak, nehezebben birkóznak meg a feladatokkal. 

az alvás és a termékenység Az alvás és a termékenység alv  s feln  tt

A jó alvás receptje

Nem ördöngősség, mégis sokan előbb fordulnak szakemberhez alvásproblémajuk miatt, semmint végiggondolnák, miért is alszanak rosszul. A megfelelő töltődést elősegítő alvás receptje egyszerű: fő a rendszeresség! Végy egy kényelmes ágyat! Ügyelj arra, hogy a szobában megfelelő hőmérséklet legyen! Kapcsold ki az elektronikus eszközöket, kerüld az elektro-smogot! (Hidd el, hogy ébresztéshez be tudod állítani a biológiai vekkert is!) Feküdj le legkésőbb 11 óráig, aludj rendszeresen 7-8 órát a nap ritmusát követve! Alvás előtt néhány órával már ne egyél! Kerüld a serkentőszerek használatát és az altatókat/nyugtatókat!

 

Nemcsak a jó alváshoz kellenek a stresszlevezető technikák, hanem egészségünk megóvásához is ill. a gyógyuláshoz. Ezért alkalmazzunk minél több stresszlevezető módszert! Segít a rendszeres mozgás, jóga, légzés, de a felszabadító nevetés is… Ne várjuk meg, hogy az alváshiány krónikus legyen, ha magunk nem birkózunk meg alvásproblémánkkal, vegyünk igénybe külső segítséget, éljünk a pszichés támogatás lehetőségével!

Az alvás és a termékenység kapcsolata

Mi történik szervezetünkkel, ha nem alszunk eleget vagy alvásunk minősége nem elég jó? Következő írásunkban erre is választ adunk és megmagyarázzuk, miért ártalmas a kevés alvás szervezetünkre, hogyan fejt ki negatív hatást a termékenységünkre.

Az ember bonyolult rendszer, minden mindennel összefügg… és éppen ez az, ami komplikálttá teheti annak a magyarázatát, hogy miért nem jön a baba. Jelentkezzél a következő GyereBaba Programra, ha szeretnél többet tudni testünk és lelkünk működéseiről, a rejtett összefüggésekről. A Programban mindenkinek (akár jól alszik, akár nem) lehetősége van kibogozni időszakos terméketlensége hátterében lévő csomókat.