Füstölő mamák és babák?

 

Dohányzás és termékenység, vagy inkább terméketlenség? A dohányosok duplán „satuhelyzetbe” kerülnek, ha babát terveznek. Ugyanis a leszokással járó feszültség akadályozhatja a fogantatást, ugyanakkor a cigarettázás/füstölés rontja a termékenység esélyeit férfiaknál és nőknél egyaránt, sőt, még a gyermek egészségét is veszélyeztetheti. A cigarettából felvett nikotinmennyiség nemcsak a baba idegsejtjeinek fejlődését és komplett növekedését gátolja, hanem nagyobb a koraszülés és a gyermek későbbi koncentrációzavarának veszélye is.

A dohányzás, a passzív dohányzás és a termékenység kapcsolatát több kutatás vizsgálta

Egy új tanulmány kimutatta, hogy a nők koraterhességi dohányzása csökkenti az embrió csírasejtjeinek számát. Ezek fejlődnek később petesejtté vagy spermiummá, így ronthatja a születendő gyermek későbbi termékenyítő képességét. A fiúbabák esetében a csírasejtek száma több mint felére csökkent abban az esetben, ha az anyjuk a terhesség első harmadában dohányzott, azokhoz képest, akiknek az anyja nem élt ezzel a káros szenvedélyével. Minél többet füstölt a kismama, annál több csírasejt károsodott. “Valószínűleg már egész korán kezdődik a károsodás, még mielőtt a nő felfedezi, hogy új életet hordoz a szíve alatt.” – mondta Andersen, aki az emberi reproduktív pszichológia professzora. Így ha egy nő terhességet tervez, mindenképp jó, ha leszokik a dohányzásról.

dohányzás dohányzás és termékenység Dohányzás és termékenység doh  nyz  s

A Buffalo Egyetem kutatói 2005-ben kimutatták, hogy a dohányos férfiak spermái nehezebben találnak el a petesejthez a nem dohányzókénál. A férfiaknál a dohányzás megváltoztatja a spermiumok DNS-ét. Emiatt a hímivarsejtek termékenyítő képessége csökken. Ha be is következik a megtermékenyítés, sokkal nagyobb a vetélés kockázata, állítják a kutatók. Egy másik tanulmány szerzője, Mohamed Hammadeh, a német Saarland Egyetem szülész-nőgyógyász professzora szerint a hatás megfigyelhető termékeny és nemzőképességi problémákkal küzdő férfiak esetében egyaránt. Azok a férfiak, akik mesterséges megtermékenyítési eljárásban szeretnének részt venni, a beavatkozás előtt legalább három hónappal hagyjanak fel a dohányzással.

(Mindkét tanulmány a Human Reproduction szeptember eleji számában jelent meg.
Forrás: http://www.webbeteg.hu/cikkek/szenvedelybetegseg/9190/termekenyseg-es-dohanyzas)

dohányzás2 dohányzás és termékenység Dohányzás és termékenység doh  nyz  s2

Mit lehet tenni, ha nehéz a dohányzásról lemondani?

Mit csináljak, ha duplán terhel a bűntudat: káros a szenvedélyem, ugyanakkor nem tudok szabadulni tőle? Vegyük sorra a megoldási lehetőségeket:

  1. Tervezett várandósság esetén a gyógyszerekkel támogatott leszokás két – egymással összefüggő – tényező miatt sem jöhet szóba: tudományosan eddig még nem sikerült bizonyítani, hogy ez a megoldás ártalmatlan a magzatra nézve, s másrészt pontosan az elsőből adódóan a leendő anyák sem támogatják a kémiai anyagokon alapuló módszert – írják a kutatók a „BMC – Public Health” című tudományos lapban.
  2. Az akaraterővel történő leszokás ezzel szemben egészségünknek és lelkünknek is siker! A minden fejben dől el szlogent úgy is alkalmazhatjuk, hogy minden nap reggel a „csak ma nem gyújtok rá” fogadalommal kelünk. Fontos ez esetben az önerősítő önjutalmazás a nap végén. Ha külön gyűjtjük a cigarettára szánt pénzt, kis idővel ajándékokat vásárolhatunk magunknak, vagy ezáltal egy nagyobb élményre, beruházásra is takarékoskodhatunk.
  3. Csökkentsük a feszültséget rágyújtás helyett úgy, hogy apasszuk el a „stressz-forrásokat”! A stressz oldásának számtalan módszere közül az egyik leghatékonyabb a relaxáció, amelyet a Luxbaba Program résztvevői is elsajátíthatnak. Amint mindennapjainkba építjük a lazítás e módját, a stressz szintje jelentősen csökken és szinte szükségtelenné válik a füstölés.
  4. Testmozgással könnyebb leszokni. Sokszor azért is nehéz felhagyni a dohányzással, mert él bennünk az a félelem, hogy mi lesz, ha meghízunk. Erre megoldás lehet a GyereBaba Programban is megismerhető –  termékenységet segítő Aviva torna, a nap végi tempósabb (esetleg párunkkal közös) séta, vagy egy jó biciklizés a szabadban. Mozgással karcsúbbak, egészségesebbek leszünk, több friss vizet kívánunk. A leszokás után a büdös bagószag eltűnik, bőrünk, fogaink, tüdőnk fellélegzik és jöhet a kismama torna!

WEBBeteg – K. J. forrás: netdoktor.at, Lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)

Forrás: http://www.webbeteg.hu/cikkek/terhesseg/3288/testmozgassal-a-fustmentessegert

Felvetjük-e a dohányzás és termékenység összefüggéseit tanfolyamunkon? Természetesen. Kíváncsi vagy mi történik még  a csoportfoglalkozásokon? Hallgass bele programunkba! Ha a dohányzás és termékenység összefüggéseinek megértése után szeretnél a  tettek mezejére lépni, már most jelentkezhetsz a GyereBaba tanfolyamra.