Fuss el a stressz előI!

Itt az újévi fogadalmak ideje! Mozgással a stressz ellen, a termékenységért!

Fuss el a stressz elől! Akármilyen hihetetlen, de tényleg el lehet futni a stressz elől. Azt régóta tudjuk, hogy a mozgás, sportolás jót tesz. Mostanára viszont a tudományos kutatások konkrét eredményekről számolnak be: agyi struktúrák változnak, fejlődnek, alakulnak át a sportolás következtében. Az átalakulások pedig a szervezet homeosztázisát, azaz belső egyensúlyát állítják helyre, ezzel javítva immunrendszerünket, egészségünket. Ezzel párhuzamosan természetesen a közérzetünk is javul, jobb kedvre derülünk, csökken a rossz hangulat veszélye, sőt a stresszel szembeni ellenállásunk is nő.

stress-futas-pixabay fuss el a stressz elől Fuss el a stressz elől! 1. stress fut  s pixabay 300x200
Hogyan?

Azt sokan tudják, hogy a stressz hatása alatt többek között egy kortisol nevű hormon is termelődik szervezetünkben. Ez vészhelyzetben hasznos, mert energiatermelésre serkenti a szervezetet és ezzel segít, hogy megbirkózzunk a fenyegetéssel. Őseink a szavannán állattámadáskor vagy felvették a harcot vagy elmenekültek. A modern embert másféle veszélyek fenyegetik, ugyanakkor a korábbi megoldási módok (harc vagy menekülés) nem működnek. Könnyű beleragadni a stresszes helyzetekbe, a stresszbe. Ilyenkor a megemelkedett kortisolszint hónapokon, éveken keresztül is termelődhet, folyamatosan pusztítva agysejtjeinket.

Anders Hansen svéd pszichiáter a 2016-ban megjelent ”Hogyan fejleszti a mozgás és tréning az agyadat” című könyvében összefoglalta az elmúlt évek kutatási eredményeit. A tudományos eredmények egyértelműen igazolják, hogy egy jól edzett test jobban kezeli a stresszt.

Ha valaki például fut vagy biciklizik, megemelkedik a pulzusa, vérnyomása, hiszen az izmoknak több vérre van szüksége .  A mozgás egyfajta stressz a szervezetnek, így a kortisoltermelés az aktivitás alatt ideiglenesen megnő. De az edzés végeztével a kortisolszint a kiindulópont előtti szint alá csökken! Vagyis az intenzív mozgás után alacsonyabb lesz a kortisolszintünk – azaz a stressz-szintünk, mint előtte. Ez a mozgás rövid távú haszna.

Milyen hatással van szervezetünkre hosszú távon a rendszeres mozgás?

Ha folytatod az edzést, minden alkalommal egyre kevesebb kortisol fog termelődni az edzés alatt. De nemcsak akkor, hanem a stresszes helyzetekben is.  Röviden: a rendszeres edzés csökkenti a szervezet stresszre adott reakcióját. A kutatók feltérképezték, milyen agyterületek fékezik a stresszreakciókat és azt is megvizsgálták, hogy reagálnak ezek a területek a fizikai edzésre. A vizsgálatok ezeknek az az agyterületeknek mérhető növekedéséről illetve e kiemelt területek közötti idegpályák megvastagodásáról számoltak be. Az edzés az agy vérellátását is javítja, tápanyaggal látja el a sejteket, ezzel serkenti azokat a növekedésre.

 

stress-mozgas-pixabay fuss el a stressz elől Fuss el a stressz elől! 1. stress mozg  s pixabay 300x201
Milyen sportok segítenek a stressz leküzdésében?

Tehát valóban el lehet futni a stressz elől. Rendszeres intenzív sétával, futással, biciklizéssel. Azt, hogy az egyéb sportágak, pl. az erősítő edzés hogyan hat a stresszcsökkentésre, még nem vizsgálták tudományosan. De az vitathatatlan, hogy a rendszeres mozgás sokkal jobban fejleszti illetve tartja karban az agyi működést, mint a mentális gyakorlatok. Ezért manapság már azt javasolják a szakemberek az idősebb embereknek, hogy a keresztrejtvény, szudoku helyett inkább testedzéssel foglalkozzanak, ha sokáig meg akarják őrizni szellemi frissességüket. Nem pusztán az agytevékenységet serkenti a testedzés, de a kiegyensúlyozott lelkiállapot révén jótékonyan hat a termékenységre is.

A termékenység fokozása stresszcsökkentésen keresztül

A GyereBaba Programban a testmozgás, tréning stresszcsökkentő hatásaira is kitérünk. A fuss el a stressz elől visszatérő téma beszelgetésink során. Elmagyarázzuk a mozgásnak  a hormonháztartásra és a  termékenységre gyakorolt hatását is. A szervezet homeosztázisának helyreállításat meg lehet tanulni. Ha nyugodt körülmények között szeretnél dolgozni ezzel a témával és a csoport segítségével megtalálni az új utakat az egészségesebb, stresszmentes élethez és a fogantatáshoz, jelentkezz következő csopotunkba.