Fuss el a stressz elől ! A sport, mint stressz csökkentől aktivitás

 

A stressz aktuális és divatos téma is. Napjainkban mindenhol erről írnak, erről beszélnek. Amikor a stressz szót használjuk, tulajdonképpen a negatív, úgynevezett disstresszt értjük alatta. Sokszor nem is vagyunk tisztában azzal, hogy az állandósult feszültség, a hosszan tartó stressz áll a háttérben, amikor olyan tünetekkel, mint például az alvászavar, gyomorpanaszok, krónikus fáradtság vagy állandó megfázás szakemberekhez fordulunk. Fuss el a stressz elől! mondják, de miért?

 

A hosszan tartó stressz hatása a gondolkodásra és érzelmekre

Fuss el a stressz elől fuss el a stressz elől Fuss el a stressz elől ! 2. notes pixabay 300x200Nem is gondolnánk, hogy a hosszan tartó stressz a gondolkodásunkra, mentális képességeinkre valamint az érzelmi állapotunkra is negatívan hathat. Néhány következményt érdemes megemlíteni. Nem egyszer emlékezeti zavarok lépnek fel: ”hová is tettem a… ”kit is kellett felhívnom..” – ezekkel a felejtésekkel kezdődik az a folyamat, amely azután egyre súlyosabb lesz, lassan már mindent fel kell írni, később pedig már az sem jut eszünkbe, hogy megnézzük a listát. Egyre több lesz a probléma, ahogy egyre többet felejtünk. Irritáltak leszünk, vádoljuk önmagunkat vagy mások bosszankodnak, mert elmulasztottunk valamit. Elfelejthetünk neveket, gyakran egyes szavak nem jutnak eszünkbe vagy hirtelen nem ugrik be a bankkártya kódja, pedig százszor  beütöttünk már. Állhatunk az ismerős utca sarkán és elbizonytalanodunk, merre is kellene fordulni. Otthon egyre elviselhetetlenebbnek érezzük a gyerekek zsivaját, még ha nem is zajosabbak, mint máskor. A sok zaj, fény egyre idegesebbé tesz, és egy leejtett papír olyan dührohamot kelthet, mintha legalább is ledőlt volna a könyvespolc. Egyre kevesebbet tűrünk, egyre érzékenyebbek és fáradtabbak leszünk. Már rég nem forog úgy az agyunk, mint korábban és környezetünk is egyre gyakrabban panaszkodik heves reakcióink miatt. Közérzetünk egyre rosszabb lesz, érzelmi életünk hullámzik, közeli kapcsolataink romlanak.

RIADÓ !!!!

Na, itt álljunk meg. Aki eddig jutott, annak már régóta problémája van a stresszel, még ha nem is gondolt rá. Még ilyenkor sem késő riadót fújni és nekiállni a stresszelő élethelyzeteket megváltoztatni, de innen az visszaút már hosszabb az egészségig. Természetesen jobb már a korai stressz-tünetekre felfigyelni. A legeslegjobb persze megelőzni a stressz-tünetek kialakulását.

Fuss el a stressz elől kortisol-szint hatása fuss el a stressz elől Fuss el a stressz elől ! 2. orvoss  gok pixabay 300x200

 

Mi történik szervezetünkben, milyen agyi folyamatok zajlanak le a hosszan tartó stressz következtében?

Azt sokan tudják, hogy a stressz hatása alatt többek között egy kortisol nevű hormon is termelődik szervezetünkben. Ez vészhelyzetben szükséges és hasznos, mert energiatermelésre serkenti a szervezetet és ezzel segít, hogy megbirkózzunk a megélt fenyegetéssel. Őseink a szavannán, egy állat támadásakor vagy felvették a harcot vagy elmenekültek. Az életük függött attól, hogy a stresszrendszer beindul-e vagy sem. A modern embert másféle veszélyek fenyegetik, ugyanakkor a korábbi megoldás módok (harc vagy menekülés) nem működnek. Ha nincsenek megfelelő megküzdési stratégiák, akkor könnyű beleragadni a stresszes helyzetekbe, a stresszbe. Ilyenkor a megemelkedett kortisol szint hónapokon, éveken keresztül is termelődhet, folyamatosan pusztítva agysejtjeinket.

 

Tréning, mint stresszcsökkentés: ”Hogyan fejleszti a mozgás és tréning az agyadat”

Anders Hansen svéd pszichiáter a 2016-ban megjelent ”Hogyan fejleszti a mozgás és tréning az agyadat” című könyvében összefoglalta az elmúlt évek kutatási eredményeit. Az adatok szerint mérhető a különbség pl. a hippocampusnak nevezett agyterületen, amely többek között a stresszreakciók fékezéséért felelős. Tehát minél tovább tart a stressz, annál kevésbé tudja a stressz csökkentéséért felelős agyi terület fékezni a stressz hatásait. Így egyre nehezebben tűrjük és kezeljük az újabb megpróbáltatásokat. Még a kisebb változások, az egyébként nem különösen stresszes helyzetek is egyre hevesebb reakciót váltanak ki. Tűrőképességünk egyre csökken. Ezzel együtt teljesítményünk is. A túlzott stressz állapotában lévő agy nehezebben emlékszik, nem tud könnyen lenyugodni, az elalvás vagy a nyugodt alvás egyre nehezebb, nem tudunk logikusan gondolkodni.

A ”Stressz és termékenység” témájáról a következő héten olvashattok. Aki pedig már most szeretné átprogramozni életét és harmonikusabbá tenni kapcsolatait, jelentkezhet a GyereBaba Program tanfolyamára, amelyben a stresszkezeléssel egy egész hétvégén át dolgozunk. Itt a fő téma a stressz és a terméketlenség kapcsolata. De részletes kitérünk arra is, hogy mi történik testünkben a stressz hatására és hogy miként lehet a tréninget alkalmazni, mint stresszkezelést. Tehát a “Fuss el a stressz elől !” csak egyike a hasznos stressz csökkentő technikáknak.