Mai világunkban sok tekintetben megváltozott a stressz jellege. Már nem egy életveszélyes ellenség támad ránk, nem kell menekülni az oroszlántól, nem kell vaddisznó csorda támadását visszavernünk vagy lóhalálában menekülnünk, hogy a mérges kígyó meg ne marjon.

Mostanában egyéb veszélyek leselkednek ránk, amelyek másképp „gyilkosak”. Sokszor sem elfutni, sem hatásosan megbirkózni nem tudunk. Ráadásul ahelyett, hogy a vészhelyzetet követően nyugalmi állapot állna be, újabb és újabb stresszhullámok érnek bennünket. Soponyai-Nagy Krisztinával a modern stresszhelyzetekről és a velük való sikeres megbirkózás módszereiről beszélgettünk! Elmondja hogyan küzdjük le a modern stresszhelyzeteket

Miért veszélyes a hosszan tartó stressz szervezetünkre?

Veszélyhelyzetben illetve az azt követő egyensúly helyreállításában a vegetatív idegrendszer két részének, az ún. szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszernek jut főszerep. Az előbbi az aktivitásért felel, ismert reakciója az “üss vagy fuss”, küzdj vagy menekülj. Gondoljunk csak azokra a testi reakcióinkra, amikor stresszhelyzetben felmegy a vérnyomásunk, a szívünk majd kiugrik , olyan hevesen ver,  a vázizmok erei kitágulnak, végtagjaink, izmaink “ugrásra készek”.  Ezzel szemben a paraszimpatikus idegrendszer működése az energia megőrzésére és újratermelésére irányul. Ha alábbhagy a feszültség, a szívritmus csökken, a pupillák összeszűkülnek, a perisztaltika és a mirigyek kiválasztó működése fokozódik stb. A két rendszer nem működik egyszerre, úgy kell elképzelni, mint egy váltókapcsolót: ha az egyik aktív, a másik kikapcsol és fordítva.

Ha hosszú távon  stressznek vagyunk kitéve, akkor a paraszimpatikus idegrendszer nem képes aktiválni a szervezet sztesszkezelő, stresszoldó, helyreállító funkcióit, vagyis csakhamar a kimerülés állapotába jutunk. Pedig a fejlődésért felelős rendszernek feltöltődés, idő és nyugalom kell. Nem kell a világ túlsó oldalára utazni és hónapokig lábat lógatni ahhoz, hogy ez megtörténjen. Gyakran elég egy kis szusszanás, ugyanis még egy rövid, pihentető alvás is sokat segíthet a regenerációban.

Könnyen hasznosítható technikák

Természetes a kérdés, hogy vannak-e egyszerű, de a hétköznapokban könnyen hasznosítható technikák, melyekkel ezeken a helyzeteken át lehet lendülni? A stresszt okozó tényezők sokfélék lehetnek: a cunamitól kezdve a vizsgahelyzet okozta túlzott izgalmon vagy a határidős munkákon át a napi konfliktusokig bármi okozhat feszültséget. Van, akit  a főnök kiabálása teljesen kiborít, van, aki Buddha-nyugalommal ereszti el a legdurvább szitkokat is a füle mellett. Van, akit a szomszéd hangos krákogása halálba kerget, van, aki ezt nem is észleli. Komoly stresszor lehet egy megváltozott élethelyzet: esküvő, költözés, ”összebútorozás” is. Az ingerek nem mindenkire  hatnak egyformán. Nagyon sok tényező befolyásolja, hogy kit mi stresszel és mennyire befolyásol. Mint ahogy az is nagy eltérést mutat, miképp birkózunk meg (coping) egy-egy nehéz helyzettel.

Ha például problémamegoldásra fókuszálunk, az is csökkenti a feszültséget, ha megkíséreljük elemezni a konfliktust, hogy jobban megértsük azt.  A helyzet valamilyen kreatív alkotótevékenységre is ösztönözhet: például elkezdhetünk új állást keresni, amely tanulásra indíthat. A helyzetet is átminősíthetem: nézhetjük a vizsgadrukk pozitív oldalát, miszerint a felszabaduló adrenalin növeli a teljesítményt.

Érzelmi megoldási módok

Az érzelmi megoldási módok akkor adaptívak/hasznosak, ha nem ismerjük eléggé a problémát, nem érezzük alkalmasnak magunkat a helyzet feletti kontrollra, például egy hozzátartozó halálakor sokat segít a jajgatás vagy sírás. A megküzdést segíti az is, ha egy általunk nagyra tartott rokontól vagy baráttól kérünk tanácsot, így megélhetjük, mennyi erőt adhat mások támogatása. A stressz kezelésének, levezetésének számtalan módja létezik. Megtalálhatjuk a testre szabott, aktuálisan nekünk legjobban megfelelő „elvezető csatornát”, hogy megszabaduljunk a gombócot okozó felesleges érzésektől. Erre jó lehetőség a sport vagy bármilyen intenzív mozgás, a tánc vagy akár a szex is. legs-434918_1280 hogyan küzdjük le a modern stresszhelyzeteket Hogyan küzdjük le a modern stresszhelyzeteket? legs 434918 1280 300x201Egyfajta stresszoldó a sírás, amikor könny formájában csordul ki a feszültség vagy az ordítás, amikor a hanggal távozik a stressz. Érdemes néha keresni egy olyan helyet, ahol senki sem hall, és ordítani egy jó nagyot. Ideális helynek tűnik egy autó felhúzott ablakokkal, de az is jó megoldás, ha valaki a párnájába ordít bele. Nagyon fontos, hogy soha ne másokkal kiabáljunk. Segíthetnek egyéb módszerek is a stressz feszültségétől megszabadulni. A különféle relaxációs technikák során a rossz érzéseket meg is lehet szüntetni, ha szimbolikusan eltüntetjük őket. Tapasztalatom szerint a stressz egyik leghatásosabb ellenszere mégis a nevetés: legyen szó kacagtató humorról, görbe tükröt tartó öniróniáról vagy csak a helyzeten felülemelő „na és akkor, mi van” mosolyról.

 

Ezek az apró, ám annál bosszantóbb helyzetek milyen hatással vannak a lelkivilágunkra?

A stressz alattomos. Néha észrevétlenül is rágja a lelkünk. Ha nincsenek meg a megfelelő szelepek, hogy az indulatok távozzanak, akkor a felgyülemlett feszültségek komoly problémát okozhatnak testi-lelki szinten. A folyamatos fenyegetettség érzése szorongást szül, csökken az önértékelés, a személyes hatékonyság foka. A tartós stressz csökkenti a teljesítményt, amely kihat az élet valamennyi területére: munkára, magánéletre, párkapcsolatra, szexuális életre, termékenységre. Nem véletlen, hogy a meddő pároknak segítő Lux Baba Program egy egész hétvégét szán a stressz témakörének, a különféle stresszoldó módszereknek. Érdemes tehát a stresszre odafigyelni, nehogy a depresszió állapotáig jussunk.

A kérdésünk az volt: Hogyan küzdjük le a modern stresszhelyzeteket. Remeljük elég inspirációt adott cikkünk. De ha  még kérdésed? Tedd fel! Írj nekünk!!  Ismerkednél velünk? Hallgass bele programunkba!  Olvasd el a GyereBaba Pogram leírását vagy jelentkezz  a kék gomb megnyomásával.