Termékenység és életmód

Hogyan függ össze?

A kisbaba megfoganásához fontos tényező lehet testünk egészsége (azon belül is a jól működő petefészek/here). Az életkor előrehaladtával ezen szerveink működésében funkcionális hibák jelenhetnek meg. A rossz táplálkozás és a káros szokások egyértelműen rontják a termékenységet, azonban jó hír, hogy odafigyeléssel és tudatos egészségmegőrzéssel megállíthatjuk, sőt akár vissza is fordíthatjuk az idő kerekét. A herék és a petefészkek jó vérellátás esetén több tápanyagot, oxigént kapnak, amitől a hormonok szintje megemelkedik, a működés pedig javul, illetve helyreáll. Pl. így függ össze termékenység és életmód.

Vegyük most számba, hogy mi mindent tehetünk ezért:

1. Táplálkozás

Mielőtt bármilyen diétába belefogunk – a választék hatalmas (legyen az paleo, szénhidrátcsgyümölcs termékenység és életmód Termékenység és életmód gy  m  lcs 200x300ökkentett, cukormentes, update, vagy vércsoportra szabott) – érdemes két hétig táplálkozási naplót vezetnünk. Írjunk fel mindent, amit eszünk, iszunk és igyekezzünk pontosan feljegyezni a mennyiségeket és az időpontot is. Így megfigyelhetjük saját szokásainkat: miből, mikor, mennyit fogyasztunk – lehet, hogy e nélkül fel sem tűnik, milyen sok kávét, kólát és cukros üdítőt iszunk, vagy esetleg milyen egyenlőtlenül oszlik meg a napi energia-bevitel (pl. csak az esti órákban eszünk rendesen). Ha kritikusan kiértékeltük az eredményt, láthatjuk min érdemes változtatni – a napi ötszöri, három óránkénti egészséges étkezéstől hol térünk el. Alakítsuk át a ritmust, ha kell és együnk több zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonát. A finomított élelmiszereket, a hús- és a cukorfogyasztást pedig fokozatosan szorítsuk háttérbe. Csökkentsük továbbá az elfogyasztott só és zsiradék mennyiségét is. Vásárláskor hasonlítsuk össze a termékek só-, zsír- és cukortartalmát, és az alacsonyabb tartalmúakkal térjünk haza. Igaz ez a tejtermékekre is: az alacsony zsírtartalmú joghurtok, sajtok ugyanannyi kalciumot juttatnak szervezetünkbe, ezért válasszuk ezeket. Fogyasszunk hetente legalább egyszer halat és sótlan olajos magvat, pl. diót, mandulát, mogyorót, tökmagot, napraforgómagot.
Az egészséges életvitel további feltétele a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) legalább napi 8 pohár folyadék fogyasztását javasolja, amiből 5 pohár ivóvíz legyen. (1 pohár = 2-2,5 dl).víz termékenység és életmód Termékenység és életmód v  z 300x169

(Forrás: http://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/)

Ha eddig nem szedtünk vitamint, kezdjünk el most! A folsav, a C, D és E vitamin rendkívül jó hatással lehetnek immun- és hormonrendszerünkre is.

2. Mozgás

Most ne naplóval, hanem egy egyszerű számítással kezdjünk. A BMI (body mass index, azaz testtömeg-index) kiszámolása az alábbiak szerint történik: váltsuk át magasságunkat cm-ről méterre (tehát 168 cm helyett 1,68 m-rel számoljunk), majd ezt emeljük négyzetre (1,68*1,68=2,882). Végül osszuk el kilóink számát ezzel a számmal (pl.: 60 / 2,882).

sportcipő termékenység és életmód Termékenység és életmód sportcip   300x300
A soványság illetve elhízás megállapítása a BMI alapján, felnőttekre vonatkoztatva (a WHO – Egészségügyi Világszervezet szerint):

Testtömegindex (kg/m²)               Testsúlyosztályozás
< 16                                              súlyos soványság
16 – 16,99                                    mérsékelt soványság
17 – 18,49                                    enyhe soványság
18,5 – 24,99                                 normális testsúly
25 – 29,99                                    túlsúlyos
30 – 34,99                                    I. fokú elhízás
35 – 39,99                                    II. fokú elhízás
≥ 40                                              III. fokú (súlyos) elhízás

Amennyiben indexünk a normál tartományba esik, akkor is érdemes sportolni, hogy megtartsuk formánkat és egészségünket. Ha pedig fölötte vagyunk, nagyon fontos hogy elhatározzuk: ezentúl mozogni fogunk. Az elhízás a reprodukciós zavarok egyik legnagyobb rizikófaktora és túlsúlyos személyeknél már 10-15%-os testsúlycsökkenés is jelentősen javítja a teherbeesés esélyét. Ne az élsportolók, testépítők és fittnesz-modellek legyenek a példaképeink, a túlzásba vitt sportolás, vagy soványság ugyanis cseppet sem kedveznek a gyermek érkezésének. Kezdjük inkább az elején: minden nap 30 perc intenzív séta, lift helyett lépcsőzés, amíg formába nem lendülünk, utána pedig ellátogathatunk egy futópályára vagy az uszodába. Tartsuk szem előtt, mit szeretünk, nekünk mi esik jól! Táncolni? Tollasozni? Jógázni? Csapatban játszani? Érdemes minden lehetőséget figyelembe venni, a testmozgás lehet síelés, biciklizés, rollerezés és akár vitorlázás is, a lényeg, hogy átmozgassuk tagjainkat, megemelkedjen a pulzusunk, ezáltal szerveink oxigén-és tápanyagellátása javulni fog. Ha ahhoz van kedvünk, kifejezetten termékenységet elősegítő mozgásformát is választhatunk, mint amilyen a Lux Baba Program részét is képező AVIVA torna. Jót teszünk testünknek, lelkünknek és az utód megfogásának is.

3. Vigyázzunk magunkra!

Aludjunk napi 7-9 órát nyugalomban. Kerüljük a méreganyagokat, permetszereket, adalékokat. A férfiak lehetőség szerint hagyják el a forró fürdőt, a szűk nadrágot és az autóban az ülésfűtést. A mobiltelefonunk pedig ne a nadrágzsebünkben legyen.

sport termékenység és életmód Termékenység és életmód sport 300x200

 

Gondolkodsz az életmódváltáson?

 

A dohányzással kapcsolatban érdemes átolvasni korábbi blog-bejegyzésünket, ahol tanácsokat kaphatunk ahhoz, hogy mit tehetünk, ha ennek a káros szenvedélynek hódolunk.

Az alkohol- és a koffeinfogyasztásunk is legyen minimális. A kávét helyettesítsük gyógyteával, citromos vízzel, narancslével vagy élénkítő mozgással. A stressz oldására pedig találhatunk az alkoholon kívül más megoldásokat: egy jó masszázs, a relaxáció, a szeretkezés mind-mind ellazítanak, akár a pohár bor, csak élettani hatásai sokkal kedvezőbbek.

Szeretnél még többet megtudni tanfolyamunk tartalmáról? Hallgass bele programunkba!  Inkább már a tettek mezejére lépnél? Jelentkezz a GyereBaba Program következő csoportjára: